niedziela, 6 maja 2012

Poszukiwań ciąg dalszy - dzisiaj Bolimów.

Grzebania w udostępnionych w Internecie księgach dzień kolejny. Tym razem przyszedł czas na parafię w Bolimowie, którą ostatni raz "odwiedzałem" w okolicach listopada-grudnia 2010 roku. Trochę czasu i wody w Wiśle od tego czasu upłynęło...

W każdym bądź razie, kiedy kilka (a może już kilkanaście?) dni temu pokazały się w GenBazie zdjęcia z mikrofilmów z łódzkiego AP wiedziałem, że niedługo znowu zacznę grzebać w bolimowskich księgach. Tym razem jednak będą to szczegółowe i żmudne poszukiwania dokument po dokumencie aby wypatrzeć nowe dokumenty i wynotować jakieś detale w nich zawarte - cóż, te dwa lata temu nie miałem na to czasu siedząc przy czytniku w budynku AP Łódź.
Jak na razie udało mi się pobieżnie przejrzeć dwa roczniki tj. 1809 i 1810 - póki co przeglądałem je jedynie pod kątem nowych rodzinnych dokumentów. Na czytanie wszystkich świadków, zgłaszających etc. zapisanych na kartach bolimowskich ksiąg i szukanie wśród tych osób "swoich" jeszcze przyjdzie czas.

To co znalazłem trudno nazwać odkryciami, gdyż o poszukiwanych dokumentach doskonale wiedziałem dzięki indeksom p. Elizy, które wiszą sobie w Genetece. Dawno temu przejrzałem te zapisy i wynotowałem sobie akty, które kiedyś muszę odnaleźć i spokojnie przeczytać w AP - na szczęście w dobie digitalizacji i udostępniania ksiąg w Internecie nie będę musiał (przynajmniej w kwestii tej parafii) zawracać głowy pracownikom archiwum. Z wypisanych dokumentów tylko 5 okazało się trafionymi, pozostałe kilkanaście zapewne dotyczą dalszej rodziny - brak jednak powiązań bezpośrednich, a same tożsame nazwiska z nazwiskami moich przodków nie wystarczą.

Jak już wspomniałem znalazłem pięć interesujących mnie dokumentów:
1. akt urodzenia z 1809 r. Antoniego Dzierzbickiego (brat mego 3*pradziadka), syna Bonifacego i Marcjanny zd. Czaplarska
2. akt urodzenia z 1809 r. Piotra Pawła Czaplarskiego (brat mojej 3*prababci), syna Antoniego i Gertrudy zd. Harciszewicz
3. akt urodzenia z 1809 r. Jakuba Harciszewicza (siostrzeniec mojej 4*prababci), syna Aleksandra i Balbiny zd. Wróblewska
4. akt zejścia z 1809 r. Elżbiety Czaplarskiej (siostra mojej 3*prababci), córki Antoniego i Gertrudy zd. Karciszewicz
5. akt zejścia z 1810 r. Antoniego Dzierzbickiego (brat mego 3*pradziadka), syna Bonifacego i Marcjanny zd. Czaplarska

Dokumenty te - poza # 3 - nie przyniosły żadnych rewolucji i rewelacji. Pozwoliły mi tylko na uzupełnienie znanych mi danych i dodanie nowych osób.
Natomiast akt urodzenia Jakuba Harciszewicza już takim istotnym dokumentem jest. Do dzisiaj byłem przekonany, że Aleksander Harciszewicz był bezdzietnym kawalerem - a tutaj taka niespodzianka! :) Nota bene ciekawa rzecz wyszła z jego (i mojej pra...babci) nazwiskiem, gdyż raz zapisano go jako Harciszewicza, a raz jako... Karciszewicz. :) Dodatkowo, w jednym z dokumentów moją pra...babcię zapisano jako Charciszewicz. Cała zabawa z tymi nazwiskami...


To Karciszewicz, czy Harciszewicz - a może Charciszewicz?

Drugą rzeczą, która wprawiła mnie w rozbawienie i konsternację jest znana poszukiwaczom kwestia wieku osób, które są wymieniane w dokumentach. Widziałem przypadki, gdy na przestrzeni kilku albo kilkunastu lat dokumentów raz to ktoś był o 5-10-15 lat starszy, a raz młodszy. Dotyczyło to jednak zawsze, jak już wspomniałem, ksiąg z rożnych lat. Natomiast dzisiaj przeglądając bolimowskie księgi natrafiłem na przypadek gdy postarzono kogoś o 20 lat w przeciągu 5 miesięcy - 29 czerwca mój pra...dziad miał 40 lat, zaś już 3 grudnia liczył sobie lat 60... :))



Przy okazji, nie znalazłaby się dobra Dusza szukająca również w księgach z Bolimowa - tyle że leżących w zasobach AD w Łowiczu...? Jeśli tak, będę wdzięczny za kontakt... :>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz