poniedziałek, 21 października 2019

Wykaz odznaczonych Krzyżem Zasługi Wojskowego Orderu Świętego Jerzego w latach 1914-1922

Kilka lat temu, porządkują jakieś zapomniane pudełka po moim Dziadku natrafiłem pośród różnych szpargałów na nieznane mi odznaczenie, na pierwszy rzut oka pochodzące jeszcze z carskiej Rosji. Krótkie poszukiwania w Internecie wskazały mi, że mam w ręku Krzyżem Zasługi Wojskowego Orderu Świętego Jerzego 3. stopnia (Георгиевский крест 3 ст.). Ówcześnie nie natrafiłem na żadnej stronie na spisy odznaczonych, nikt też nie był mi w stanie pomóc z ustaleniem komu przyznano posiadane przeze mnie odznaczenie. Znalazłem jedynie informację, że wojsko rosyjskie prowadziło takie spisy, ale nie znalazłem danych czy zachowały się one do naszych czasów i jeśli tak, to w którym archiwum są przechowywane. Trafiłem także na stronę www gdzie były dostępne dwie wyszukiwarki dla odznaczonych w/w krzyżem za wojnę rosyjsko-japońską oraz w trakcie I wojny światowej, ale jedynie z 6 pułków.




Co jakiś czas, przypominała mi się ta zagadka i przeszukiwałem polskie oraz zagraniczne strony pod kątem listy odznaczonych, licząc, że jednak jakiś genealog natrafił na nie w jakimś archiwum. Za każdym razem efekt tych poszukiwań był negatywny. Przełom nastąpił kilka dni temu, kiedy po prawie dwóch latach znowu powróciłem do tego tematu, odnalazłem swój stary wątek na jednym forum geneo i nagle okazało się, że pod wrzuconym wtedy (7 lat temu) linkiem do wspomnianej wcześniej strony www kryją się nie tylko dwie w/w wyszukiwarki, ale także kilkanaście tomów autorstwa Siergieja Borysowicza Patrykiejewa z opracowaniem odznaczonych Krzyżem Św. Jerzego z  okresu 1914-1922.

Fenomenalna i gigantyczna praca w postaci spisów kawalerów Krzyża to efekt 18 lat pracy autora! Przez ten czas Siergiej Borysowicz Patrykiejew odwiedził liczne archiwa rosyjskie oraz krajów okolicznych i szukał w ich zasobach zachowanych danych, związanych z odznaczonymi. Jestem naprawdę pełen podziwu dla autora i jego zaangażowania w przygotowanie tego opracowania.

Okładka t. III "Wykazu"

Link do spisu poniżej:

Pod podanym adresem znajdziemy 14 plików pdf z kolejnymi tomami opracowania, obejmujących ordery 1. stopnia (tom I), 2. stopnia (tom I), 3. stopnia (tomy II-III) oraz 4. stopnia (tomy IV-XIV).  Spisy opracowane są po kolejnych numerach poszczególnych orderów. Pod konkretnymi numerami możemy odnaleźć dane osobowe odznaczonego w postaci jego imienia i nazwiska, oddział w jakim służył, za co i kiedy otrzymał odznaczenie oraz czy posiadał inne odznaczenia.

Jeżeli posiadamy order możemy szukać po jego numerze, w przypadku zaś jeśli chcemy sprawdzić, czy nasz przodek taki order mógł dostać należy po otwarciu pliku skorzystać z opcji szukaj (Ctrl+F) i wkleić wpisane w cyrylicy nazwisko (do tego możemy wykorzystać jedną ze stron z klawiaturą z cyrylicą np. https://russian.typeit.org/).

Niestety w przypadku posiadanego przez moją rodzinę orderu nie udało się ustalić kto go otrzymał. Jedyną informacją jaką udało się odnaleźć autorowi spisu to to, że order został przydzielony do orderów przygotowanych dla 10 Korpusu Armijnego Imperium Rosyjskiego


Mnie wprawdzie nie było dane odnaleźć jakichkolwiek informacji, może jednak komuś z Was się uda? Mam taką nadzieję i życzę powodzenia w poszukiwaniach! :)

2 komentarze:

  1. A ja w sprawie moje pradziadka napisałem do archiwum rosyjskiego, do Moskwy. Złożyłem zapytanie droga mailową, sprawa dotyczyła wojny rosyjsko-japońskiej. Otrzymałem informacje o nadaniu odznaczenia Św. Jerzego wraz z numerem. Orderu pradziadka niestety nigdy nie widziałem bo został razem z nich pochowany. Dla zainteresowanych rosyjskie archiwum to: Rosyjskie Państwowe Wojenno - Historyczne Archiwum.

    OdpowiedzUsuń