środa, 21 grudnia 2011

Przedświąteczne niespodzianki

Kilka dni do Wigilii i Świąt Bożego Narodzenia, więc Święty Mikołaj pewnie już sanie czyści i ostatnie prezenty do worka pakuje. Nic tylko cierpliwie czekań na pierwszą gwiazdkę i górę podarków pod pięknie przystrojoną choinką!

Na szczęście nie tylko Święty Mikołaj przynosi prezenty. A ostatnie dni wręcz obfitowały u mnie w niespodziewane podarki.

Po pierwsze, odnalazłem, dzięki stronie Pana Włodzimierza, nekrolog mego Pradziadka - pisałem kilka dni temu o tym.
Po drugie, przyszły odpowiedzi z Polskiego Czerwonego Krzyża oraz ITS Bad Arolsen. Napisałem do tych instytucji w sprawie poszukiwań wojennych śladów kilku moich krewnych pod koniec sierpnia i od tamtej pory cierpliwie czekałem, czekałem i czekałem. Początkowo miałem pewne wyrzuty sumienia iż napisałem w sprawie tych samych osób, jednak teraz gdy mam już wyniki "kwerend" nie żałuję tego, gdyż efekty poszukiwań są różne. Prosiłem o znalezienie jakichkolwiek śladów po pięciu osobach:
1. Zdzisław Adamski (syn brata mego Pradziadka):
  • ITS Bad Arolsen - dwie strony informacji o pobytach w obozach KL Dachau oraz KL Sachsenhausen (podane pełne personalia, daty, numery obozowe, co robił po wyzwoleniu) ponadto aż 11 dokumentów obozowych i zw. z wyzwoleniem
  • PCK - 4 linijki tekstu o pobycie w KL Dachau (podano datę przybycia, wyzwolenia i numer obozowy) i KL Sachsenhausen (tylko data przybycia i wywiezienia)
Już wysłałem e-maile do Muzeum Dachau i Muzeum Sachsenhausen, ciekawe czy będą w stanie podać bądź przesłać coś więcej niż to co do tej pory otrzymałem i odnalazłem.

2. Zofia Czyżewska (1. żona mego Dziadka):
  • ITS Bad Arolsen - wynik poszukiwań negatywny
  • PCK - aż 3 linijki tekstu, w tym informacja o tym, że w trakcie pobytu na robotach w Niemczech urodziła córkę (czyżby nieznana przyrodnia siostra mego Taty i Stryja?)
E-mail do właściwego miejscowo Standesamtu wysłany, aż się boję odpowiedzi i ewentualnych kosztów uzyskania kopii aktu urodzenia owej dziewczynki...

3. Tadeusz Sarnecki (brat mojej Prababci):
  • ITS Bad Arolsen - wynik poszukiwań negatywny
  • PCK - 7 linijek tekstu (dane personalne, co robił w ostatnim roku wojny i zaraz po zakończeniu działań zbrojnych)
E-mail do Archiwum Akt Nowych wysłany, może coś więcej uda się znaleźć w zachowanym zespole dotyczącym Państwowego Urzędu Repatriacyjnego... Ciekawy jestem jak się działa w tym archiwum, gdyż to mój pierwszy z nim kontakt. :)

4. Feliks Czyżewski (mój Dziadek):
  • ITS Bad Arolsen - wynik poszukiwań negatywny
  • PCK - wynik poszukiwań negatywny
5. Józef Tomczyk (mój Pradziadek):
  • ITS Bad Arolsen - wynik poszukiwań negatywny
  • PCK - wynik poszukiwań negatywny
Po trzecie, kilka wieczorów temu otrzymałem na swoją internetową skrzynkę pocztową wiadomość z aktem małżeństwa moich 5*pradziadków! Panie Rafale, jeszcze raz serdecznie Panu dziękuję! :)

Mam nadzieję, że cały przyszły rok będzie obfitował w niespodzianki tego typu...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz