wtorek, 30 czerwca 2015

Zakład stolarski Adama Sarneckiego

Nie tak dawno pisałem o tym, że obecnie korzystając z możliwości Internetu można szybko i dosyć sprawnie odnaleźć informacje o przodkach, które znajdują się np. w dawnych gazetach. (posty z 07.06.2015 r. oraz 09.06.2015 r.). Teraz raz w miesiącu pewnie będę zaprzęgał te narzędzia do odnalezienia kolejnych informacji.

Dzisiaj na przykład udało mi się odnaleźć dwa krótkie ogłoszenia, które mój 2*pradziad Adam Sarnecki zamieścił na łamach dziennika "Rozwój". W 1911 r. i 1924 r. mój pra... poszukiwał chłopców do terminu w jego zakładzie stolarskim mieszczącym się przy ul. Wólczańskiej 179 w Łodzi.
Źródło: Rozwój nr 292 z 22.12.1911 r., str. 6

Źródło: Rozwój nr 70 z 11.03.1924 r., str. 8

Już wcześniej widziałem, że mój pra... miał tam zakład, gdyż w "Informatorze" z 1914 r. jego pracownia została wymieniona w dziale dotyczącym stolarzy.

Źródło: Informator Handlowo-Przemysłowy miasta Łodzi. Rok 1914 r., str. 266, 268

Teraz jednak mogę jakoś, w bardzo dużym przybliżeniu, określić cezurę czasową kiedy to Adam Sarnecki miał pod w/w adresem swój zakład. Do tej pory sądziłem, że prowadził go tam do roku 1918, kiedy to wyprowadził się z mieszkania przy ul. Wólczańskiej 179. Teraz wiem, że prowadził tam swoją działalność co najmniej do 1924 r. Natomiast kiedy zaczął? Kolejna zagadka do odkrycia. :)

Do odkrycia jest również kwestia gdzie i kiedy mój prapradziad uczył się na stolarza. Zupełnie nie mam pojęcia, do którego cechu stolarskiego należał, kiedy rozpoczął naukę, kiedy zdał egzamin czeladniczy i u kogo praktykował, kiedy został mistrzem (o ile pamiętam w tamtych czasach aby otworzyć własny zakład rzemieślniczy trzeba było zdać egzamin mistrzowski). Dawno temu przejrzałem dosyć pobieżnie jakieś księgi z łódzkiego cechu stolarskiego, ale bez efektu i odłożyłem ten temat na później. Może czas do niego wrócić?

Tylko teraz powstaje kwestia gdzie szukać tych informacji, w którym mieście, w którym cechu? Mój prapradziad urodził się w 1865 r. w Chodczu (pow. włocławski), natomiast w 1896 r. żeni się z Wiktorią Fornalską w Łodzi. Prawdopodobnie też wtedy przeniósł się z Chodcza do Łodzi. Uważam, że w 1896 r. mój pra... posiadał już przynajmniej tytuł czeladnika (w końcu miał już 31 lat, poza tym w akcie małżeństwa określono go mianem "stolarza") i nauki pobierał w jednym z cechów znajdujących się w sąsiedztwie jego rodzinnego miasta (tylko gdzie takie cechy się znajdowały?). 

Szykuje się dużo pracy i będę naprawdę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc w tym temacie. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz