poniedziałek, 14 stycznia 2013

Znowu same problemy

Nowy rok skłonił mnie do ponownego ruszenia poszukiwań. Minęły ledwo dwa tygodnie i udało się natrafić na nowy dokument, który co prawda nie ujawnił mi nieznanych przodków, ale podpowiedział gdzie najprawdopodobniej urodziła się moja 5*prababcia Gertruda Charciszewicz i gdzie umarli jej rodzice.

Zgodnie z odnalezionym aktem drugiego małżeństwa jej brata Aleksandra (pisałem o nim poście z maja zeszłego roku) miał on przyjść na świat w 1778 r. w parafii Jeruzal (pow. skierniewicki). Na sam dokument natrafiłem nieco przypadkowo przeszukując zindeksowane parafie z woj. łódzkiego pod kątem nazwiska zaczynającego się na "Har", "Char" bądź "Kar". Gdybym szukał po pełnym nazwisku kończącym się na "-ciszewicz" nigdy bym nie odnalazł tego aktu. A wiedziałem, że gdzieś musi być bo po 1813 r. (kiedy to umiera 1. żona Aleksandra, Balbina z Wróblewskich) w księgach z Bolimowa znalazłem akty urodzenia dzieci Aleksandra i jakiejś Agnieszki Michalskiej. W bolimowskich małżeństwach interesującego mnie dokumentu nie było, przypuszczałem tylko, że ożenić się musiał gdzieś niedaleko tej parafii skoro do niej wrócił by tutaj powiększać rodzinę.

Akt małżeństwa odnalazł się w Skierniewicach. W roku 1817 brat mojej 5*prababci ponownie stanął przed ołtarzem i wziął sobie za żonę 26-letnią Agnieszkę Michalską, córkę Jana i Maryanny Grzeleckiej. Zaznaczyłem, że szukając w Genetece pełnego nazwiska nigdy bym tego aktu nie odnalazł. Nawet bym na jego ślad nie natrafił, gdyż nazwisko Aleksandra zapisano jako "Karcinowicz". Maleńka różnica w porównaniu do "Karciszewicz", ale jakże znacząca.

Jak już powiedziałem z małżeństwa dowiedziałem się, że brat mojej 5*prababci urodził się w parafii Jeruzal w 1778 r. Zapewne moja przodkini również tam przyszła na świat. Pytanie tylko gdzie są księgi z tej parafii sięgające XVIII wieku? Wg Katalogu Zasobów Metrykalnych w parafialnej kancelarii znajdują się księgi od 1717 r. - tylko ile w tym prawdy? Trzeba będzie napisać albo zadzwonić do księdza proboszcza i to ustalić...

Z kolejnych nowości - ustaliłem kiedy Aleksander zawarł pierwsze małżeństwo z Balbiną Wróblewską. Miało to miejsce w Bolimowie w 1800 roku...


Szkoda, że nie ustaliłem tego przed podróżą do łowieckiego AD. Cóż, będę musiał tam pojechać jeszcze raz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz