sobota, 14 kwietnia 2012

Może komuś się przyda...

Przez ostatni kwartał mam niezmiernie mało czasu aby osobiście przeszukiwać księgi oraz jeździć w rożne miejsca jak parafie, biblioteki etc. Dlatego też wiele czasu poświęcam na prowadzenie korespondencji mejlowej z przeróżnymi instytucjami i osobami.
W związku z tym chciałbym kilka informacji, które ostatnio otrzymałem, przekazać w świat genealogiczny - a nuż komuś się przydadzą (a nawet jeśli nie przydadzą to ktoś z Czytelników je zapamięta i powie dalej), albo zainspirują do podobnych działań... :)

Archiwa gminne - Bolimów, Szadek i Zadzim

Jakiś czas temu czytałem o odkryciu Pana Zygmunta Sibilskiego - poszukując swoich przodków odnalazł w Archiwum UM w Kościanie, jak sam pisze na swojej stronie, ""skarb" w postaci kilkuset tomów XIX w. ksiąg dusz miejscowości powiatu kościańskiego i śmigielskiego" - można o tym przeczytać , jak również skorzystać z opracowania tychże ksiąg pod tym adresem: http://www.sibilski.org/

Zainspirowany tym odkryciem pomyślałem, że być może i w archiwach urzędów gmin, w obrębie których żyli i umierali moi przodkowie takie księgi (bądź podobne) się zachowały. Napisałem, na próbę, do trzech urzędów: do UG Bolimów, UGiM Szadek oraz UG Zadzim. W największym skrócie pytałem czy w posiadanych przez nich zasobach nie znajdują się być może jakieś KLSy, KLNS-y, Księgi (Spisy) Dusz, bądź też spisy ludności albo Księgi Meldunkowe z okresu XIX wieku oraz początku XX wieku (do 1945 r.). Niestety z każdego Urzędu spłynęła praktycznie taka sama odpowiedź:

UG Bolimów - "Urząd Gminy w Bolimowie informuje, że nie posiada w swoich zasobach archiwalnych spisów ludności i ksiąg meldunkowych pochodzących z okresu II RP."
UGiM Szadek - "Z przykrością informuję, iż w zasobach Archiwum Gminy i Miasta Szadek nie zachowały się żadne Księgi Ludności Stałej, Księgi Ludności Niestałej, Spisy Dusz z XIX w., jak również żadne Księgi Meldunkowe z czasów II RP."
UG Zadzim - "Urząd Gminy w Zadzimiu informuje, że w naszym Archiwum nie zachowały się księgi z XIX oraz początku XX wieku ludności stałej, niestałej, spisy dusz."

Szkoda... Pocieszające jest jednak, że jakieś dokumenty leżą sobie w AP w Łęczycy, Kaliszu, Łowiczu oraz Sieradzu w ramach zespołów "Akta gminy Zadzim powiat poddębicki", "Akta miasta Szadku", "Akta gminy Bolimów" oraz "Akta gminy Starostwa Szadek w Szadku".
Choć z drugiej strony, na podstawie tego co jest wpisane do archiwalnych baz danych, kiepsko z optymizmem bo generalnie brak tego co szukam. Niestety nie miałem okazji osobiście przeglądać wymienionych zespołów więc trudno mi powiedzieć na ile bazy danych archiwów są dziurawe w tym względzie.

Załączniki do Ksiąg Ludności Stałej - Chodecz, gmina Poddębice, powiat kaliski

W związku z tym, że przypomniałem sobie po blisko dwóch latach o załącznikach do łódzkich KLS-ów, uświadomiłem sobie, że do tej pory ani razu nie pomyślałem aby poszukać w innych archiwach takich właśnie dokumentów!
Napisałem więc do AP w Łęczycy, AP we Włocławku oraz AP w Kaliszu w sprawie ewentualnie zachowanych załączników do KLS-ów gminy Poddębice, wsi Tłokinia Wielka oraz miasta Chodecz.
Niestety odpowiedzi, które przyszły są... Zresztą, sami zobaczcie:

AP Łęczyca (KLS gmina Poddębice) - "Archiwum Państwowe w Płocku Oddział w Łęczycy informuje, że sprawdzono inwentarz książkowy z Akt gminy Poddębice 1872-1954 lecz brak w niniejszej ewidencji wpisów dotyczących załączników do ksiąg stałego pobytu ludności z gminy Poddębice"
AP Włocławek (KLS Chodecz) -"Archiwum Państwowe w Toruniu Oddział we Włocławku informuje, że w swym zasobie nie posiada dokumentów dołączanych do Ksiąg Ludności Stałej m.Chodcza."
AP Kalisz (m. in. KLS Tłokinia Wielka) - "Uprzejmie informujemy, że nie posiadamy załączników do ksiąg ludności z zespołu akt Księgi ludności stałej, rejestry mieszkańców i księgi kontroli ruchu ludności powiatu kaliskiego z lat 1841-1951, sygn. 427 – 437"


Mam nadzieję, że szukając podobnych źródeł będziecie mieć więcej szczęścia! ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz