sobota, 15 października 2022

Nauczyciele w rodzinie

Przypadający na 14 października Dzień Edukacji Narodowej, czyli tzw. Dzień Nauczyciela, to w mojej rodzinie szczególny dzień. Wynika to z tego, że w linii mojej Mamy kilkoro przodków oraz krewnych było nauczycielami. 

Najstarszym przedstawicielem tego zaszczytnego zawodu był mój 3*pradziadek Józef Adamski (ok. 1820 r. - zm. ?). Niestety mimo wielu lat poszukiwań wiem o nim zastraszająco mało. Niestety, jako nauczyciel w szkołach elementarnych co jakiś czas przenosił się wraz z rodziną do innej miejscowości gdzie prowadzona była szkoła. Na chwilę obecną wiem jedynie, że uczył w latach 50-60tych XIX w. w szkołach w Głuszynie oraz Lubotyniu.


Kolejni nauczyciele w rodzinie to dopiero dwa pokolenia dalej i już okres międzywojenny. Wtedy aż 7 moich krewnych prowadziła zajęcia w szkołach - moi pradziadkowie, a także siostra i dwóch braci pradziadka wraz z żonami. Poniższe zdjęcie pochodzi z łódzkiej księgi adresowej z 1939 r. i pokazuje jedynie sześcioro z nich, Leokadia Kowalska zd. Adamska zmarła bowiem w 1932 r., o czym pisałem w ostatnim poście.


Niestety II wojna światowa zebrała żniwo w tym gronie, bowiem konflikt przeżyli jedynie moi pradziadkowie, którzy kontynuowali nauczanie w PRL-u.




Ostatnią nauczycielką była moja babcia Lesława Adamska zd. Tomczyk, która karierę nauczycielską rozpoczęła w latach 70-tych XX w. 


 


2 komentarze:

  1. Zainteresowała mnie informacja, że Pański przodek był nauczycielem Józef Adamski był nauczycielem w Głuszynie. Akta metrykalne parafii Bytoń zawierają akt urodzenia Teodozji Adamskiej 52/1851, która była córką Józefa - jest nawet widoczny jego podpis. Po drugiej stronie jeziora Głuszyńskiego była szkoła w miejscowości Orle. Indeksując ostatnio tą parafię (koniec XIX wieku) trafiłem na informację o nauczycielu w miejscowej szkole.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posiadanie nauczyciela w rodzinie w okresie XIX w. to z jednej strony pewien powód do domu, z drugiej natomiast (z racji tego, że był to zawód dosyć mobilny), ciężko czasem odnaleźć ślady po takim przodku :)

      Usuń